Opcje Kontrastu

Opcje Kontrastu

Opcje Tekstowe

Nowoczesne technologie w edukacji w zakresie realizacji dźwięku

7 lis 2024

Nowoczesne technologie zmieniły sposób nauczania, zwiększając znaczenie cyfrowych narzędzi w edukacji. W dziedzinie realizacji dźwięku, technologia wspiera naukę przez doświadczenie i eksperymenty, ale nie zastępuje tradycyjnych metod. Współczesne programy edukacyjne muszą łączyć innowacyjne technologie z praktycznymi warsztatami oraz rozwijać różne umiejętności, by przygotować uczniów do dynamicznego rynku pracy.

kobieta śpiewa do mikrofonu, a mężczyzna gra na gitarze. Na pierwszym planie widać osobę przy konsoli mikserskiej, nadzorującą nagranie. Styl jest ilustracyjny.

1. Wprowadzenie

Nowoczesne technologie w edukacji stały się nieodzownym elementem współczesnej nauki i doskonalenia zawodowego, zwłaszcza w obliczu pandemii COVID-19, która zmieniła codzienne życie i przyspieszyła rozwój cyfrowych narzędzi edukacyjnych (Talagala and Talagala, 2021). Pandemia uwypukliła też konieczność posiadania dostępu do cyfrowych materiałów edukacyjnych, takich jak przykłady demonstracyjne i multimedialne materiały. Oczekiwania dotyczące wizualnej prezentacji i interaktywności materiałów edukacyjnych również wzrosły (Bates, 2019). 

Komputery, telefony komórkowe i technologia cyfrowa stanowią doskonałe wsparcie w edukacji, pokazując, że nauka poprzez doświadczenie, trening i eksperymenty jest fascynującym i skutecznym sposobem uczenia się oraz budowania zaangażowania wśród uczniów (Raport „Urządzenia mobilne w uczeniu się i nauczaniu. Raport z badań ilościowo-jakościowych). 

Jednocześnie nowoczesne technologie nie są w stanie zastąpic tradycyjnych form edukacji. Współczesna edukacja musi łączyć zalety technologii z tradycyjnymi formami nauki, takimi jak warsztaty praktyczne, sesje studyjne i bezpośrednią interakcja z nauczycielem. 

Potrzebne są także dobre praktyki i przykłady, które pomogą edukatorom skutecznie tworzyć i implementować cyfrowe treści edukacyjne, aby zapewnić ich wysoką jakość i efektywność. Wsparcie dla nauczycieli w zakresie projektowania innowacyjnych materiałów edukacyjnych oraz szkolenia w obsłudze nowych technologii są kluczowe dla sukcesu edukacji przyszłych realizatorów dźwięku.

Czy wiesz, że… ?

Czy wiesz, że akustyka jest dyscypliną, która stanowi doskonałą bazę do abstrakcyjnego i twórczego myślenia?


Ilustracja przedstawia koło podzielone na sekcje pokazujące dziedziny akustyki: nauki o Ziemi, inżynieria, zdrowie oraz nauki społeczne. W centrum jest akustyka teoretyczna, otoczona przykładami zastosowań.

Ilustracja: Akustyka zilustrowane za pomocą koła Lindsaya  (Olivier Robin, J. Acoust. Soc. Am. 156, 1–11 (2024). 

Źródło: https://pubs.aip.org/asa/jasa/article/156/1/1/3300611/History-and-variations-of-Lindsay-s-wheel-of (w artykule znajdują się ogólnodostępne, edytowalne pliki do użycia oraz adaptacji przez czytelników).

2. Wyzwania w edukacji realizatorów dźwięku

Zrozumienie podstaw akustyki oraz realizacji dźwięku wymaga wyobraźni, a jej trening prowadzi do rozwoju kreatywności i wewnętrznej motywacji. Jednym z celów nowoczesnej edukacji jest pobudzanie ciekawości i wyobraźni, aby uczniowie oprócz rozwijania wiedzy mogli sprostać przyszłym wyzwaniom zawodowym.


Schemat pokazuje relację między wiekiem a rozwijaniem kreatywności i przedsiębiorczości. Kreatywność (nauka innowacji) dominuje w młodszych latach, a przedsiębiorczość (nauka inicjatywy) w starszych.

Ilustracja: Kreatywność oraz przedsiębiorczość - dwa filary wpływajace na rozwój umiejętności twórczych (Jónsdóttir & Macdonald 2013). Źródło: https://www.researchgate.net/publication/281937110_Emancipatory_pedagogy_The_pedagogy_of_innovation_and_entrepreneurial_education


Przyswajanie wiedzy nie jest jedynym wyzwaniem jakie stoi przed uczniami. Z perspektywy pracodawców z sektorów technologii i inżynierii, młodzi ludzie (zarówno potencjalni pracownicy, jak i aktualni pracownicy) mają trudności z planowaniem zadań, rozumowaniem przyczynowo-skutkowym oraz łączeniem wiedzy teoretycznej z praktycznymi zastosowaniami. Jak wynika z raportu „The Future of Jobs and Jobs Training opublikowanego przez Pew Research Center rozwijanie różnorodnych umiejętności jest kluczowe dla osiągnięcia sukcesu na przyszłym rynku pracy. Raport podkreśla, że umiejętności techniczne są niezbędne, ale równie ważne są umiejętności miękkie, takie jak komunikacja czy praca zespołowa. Aby rozwijać takie umiejętności, konieczne jest odpowiednie dostosowanie formatów edukacyjnych do preferencji uczących się z pokolenia Z.

Jak pokazują badania, pokolenie Z uczy się przez działanie, jednocześnie oczekując, że technologia odegra kluczową rolę w ich doświadczeniu edukacyjnym. Ceni również bezpośrednią interakcję i współpracę. Szybko tracąc zainteresowanie tradycyjnymi metodami nauczania, dlatego konieczne jest odpowiednie dostosowanie formatów edukacyjnych do nowych potrzeb. Preferowanymi narzędziami edukacyjnymi dla pokolenia Z są między innymi "strony internetowe z materiałami do nauki" (81%) i DIYL - Do It Yourself Learning (również 81%). 

Jak zauważono w raporcie Światowego Forum Ekonomicznego Jobs of Tomorrow: „w nadchodzącej dekadzie niebagatelna część nowo tworzonych miejsc pracy będzie związana z zupełnie nowymi zawodami lub istniejącymi zawodami przechodzącymi znaczące transformacje pod względem treści i wymagań dotyczących umiejętności”. 

W obliczu rosnących wymagań na rynku pracy, edukacja przyszłych realizatorów dźwięku musi wziąć pod uwagę nowe wyzwania, które wykraczają poza tradycyjne metody nauczania. Kursy i programy nauczania muszą uwzględniać projekty praktyczne, warsztaty oraz współpracę z biznesem, aby zapewnić uczniom realne doświadczenie i umiejętności, które mogą bezpośrednio zastosować w przyszłej pracy. Ważne jest również, aby edukacja realizatorów dźwięku uwzględniała rozwijanie umiejętności miękkich, takich jak efektywna komunikacja oraz zdolność do pracy w zespole. 

Ponadto przyszłość pracy w obszarze realizacji dźwięku może wiązać się z nowymi technologiami, takimi jak sztuczna inteligencja czy wirtualna rzeczywistość, które będą wymagały innowacyjnego podejścia i umiejętności adaptacyjnych. Programy nauczania powinny być zatem elastyczne i otwarte na integrację z nowymi trendami i technologiami, aby przygotować uczniów do dynamicznie zmieniającego się środowiska zawodowego.

3. Innowacyjna edukacja realizatorów dźwięku

Nowoczesne materiały edukacyjne w dziedzinie akustyki oraz inzynierii dźwięku obejmują platformy webowe, tutoriale, symulatory, eksperymenty, podkasty oraz infografiki. Wykorzystanie technologii cyfrowych w pracesie edukacji czynii naukę bardziej elastyczną, interaktywną i dostępną dla szerszego kręgu odbiorców. 


“Celem szkoły jest przygotowanie młodych ludzi do uczenia się przez całe życie.”

Robert Maynard Hutchins

4. Platformy edukacyjne

SoundGym

to platforma dla producentów muzycznych i realizatorów dźwięku. Na platformie znajduja sie darmowe kursy dotyczące miksowania i masteringu, produkcji muzyki elektronicznej, syntezy dźwięku i samplingu oraz realizacji dźwięku na żywo.

Dodatkowo SoundGym to platforma treningu słuchu, gdzie znajdują się gry do doskonalenia konkretnych umiejętności słuchowych (np. wykrywanie częstotliwości, różnicy w głośności, wrażenia przestrzenne i wiele innych). Wynik można mierzyć i porównywać z innymi osóbami. 


Ilustracja przedstawia trzy ekrany z wizualizacjami dźwięku: po lewej "Learn" (nauka), w środku "Train" (trening), a po prawej "Create" (tworzenie). Nad nimi znajduje się tekst o programach edukacyjnych tworzonych przez ekspertów.



ACOUCOU
https://acoucou.org/

ACOUCOU to interaktywna, webowa platforma szkoleniowa z zakresu akustyki. Platforma oferuje zestaw bezpłatnych materiałów edukacyjnych w różnych dziedzinach akustyki, udostępnianych na licencji CC BY-NC-ND 4.0 (licencja Creative Commons). ACOUCOU zostało zaprojektowane, aby umożliwić zgłębianie podstaw akustyki za pomocą interaktywnych wizualizacji i materiałów praktycznych. Materiały mogą być wykorzystywane w modelu nauczania hybrydowego. Z jednej strony, jest to narzędzie online do samodzielnej nauki – użytkownik może przechodzić przez przygotowane materiały w swoim własnym tempie, lekcja po lekcji. Z drugiej strony, kurs może stanowić przydatne narzędzie wspierające nauczycieli w procesie nauczania akustyki.


Kołowy diagram przedstawia różne dziedziny akustyki, takie jak: dźwięk przestrzenny, akustyka budynków, elektroakustyka, psychoakustyka, wibroakustyka, akustyka przemysłowa i inne. Najbardziej wyróżniona jest "Spatial Audio".

Ilustracja: Darmowe, interaktywne kursy akustyczne dostepne na platformie https://acoucou.org/.



5. Dźwięk przestrzenny

Podstawy od ekspertów

Podstawowe informacje dotyczace dźwieku przestrzennego można znaleźć z webowych poradnikach przygotowanych przez BBC oraz Abby Road Institute. 

https://www.bbc.co.uk/academy-guides/spatial-audio-where-do-i-start 

https://abbeyroadinstitute.nl/blog/spatial-audio-continuing-evolution/ 


Spatial Audio – Practical Master Guide

Jednym z najnowszych kursów dostępnych na platformie ACOUCOU jest "Spatial Audio – Practical Master Guide". Ten kurs stanowi połączenie technologii i sztuki, umożliwiając uczestnikom zgłębienie zarówno technicznych aspektów dźwięku przestrzennego, jak i poszerzenie kreatywnych umiejętności.

Profesjonalne tworzenie treści audio ma długą tradycję w różnych branżach, takich jak radio, kino, telewizja i produkcja muzyczna. Wraz z pojawieniem się nowych estetyk w aplikacjach takich jak rozszerzona rzeczywistość (AR), wirtualna rzeczywistość (VR), filmy 360°, audiobooki, podcasty binauralne oraz gry komputerowe, pojawiły się nowe technologie i nowy sposób myślenia, które trzeba zastosować w procesie tworzenia treści. 

Kurs "Spatial Audio – Practical Master Guide" jest skierowany do osób z podstawową wiedzą na temat produkcji dźwięku, które niekoniecznie są ekspertami w technologiach i estetykach dźwięku przestrzennego. Wiedza teoretyczna jest przekazywana w sposób interaktywny, z licznymi przykładami do odsłuchania. Część praktyczna kursu składa się z kilku studiów przypadków i masterclass, które ilustrują różne koncepcje na podstawie przykładowych projektów, wywiadów z ekspertami i artystami oraz filmów instruktażowych.

KURS: https://spatial-audio.acoucou.org/ 


Schemat przedstawia salę z nagłośnieniem, w której widoczne są oznaczone miejsca dla wykonawców: Gary Marlowe, Mirjam Skal, The Fantastic Laura B, oraz strefa nagrań z Hans-Martin Buff i sprzętem do rejestracji.

Ilustracja: Case study “Live music performance with spatial audio. Źródło: https://spatial-audio.acoucou.org/course/live-music 

3. Przestrzenny podkast

Dziennikarstwo przestrzenne pozwala czytelnikom doświadczać opowieści w trzech wymiarach na telefonach, przeglądarkach internetowych oraz zestawach MR/VR. W dziale R&D w The New York Times przeprowadzane są badania, w jaki sposób nowe technologie mogą znaleźć zastosowanie w służbie dziennikarstwa. W jednym z tutoriali podpowadają jak stworzyć przestrzenny podkast.

https://rd.nytimes.com/projects/a-guide-to-creating-spatial-audio-podcasts/ 

6. Nauka przez zabawę

Embassy of sound (https://embassyofsound.org/)

Platforma z materiałami edukacyjnymi dotyczącymi dźwięku. To przestrzeń do nauki przez zabawę. Ciekawe historie, oryginalne ilustracje, filmy 360, kreatywne łamigłówki i twórcze zadania wykorzystujące wysokiej jakości próbki dźwiękowe. 


Ilustracja przedstawia osobę nagrywającą dźwięki w plenerze, trzymającą mikrofon kierunkowy. W tle znajduje się pianista grający na fortepianie na świeżym powietrzu, nad jeziorem, w otoczeniu przyrody.

Ilustracja: Widok strony głównej platformy “Embassy of sound” (https://embassyofsound.org).



Ilustracja przedstawia sześć kart tematycznych: akustyka, spektrogram, psychoakustyka, kolorowe punkty (grafika), pejzaż dźwiękowy oraz nagranie w studio. Każda karta zawiera ilustrację i tytuł powiązany z dźwiękiem.

Ilustracja: Gra dżwiekowa “Halodzwieki” na platformie Embassy of sound. https://halodzwieki.embassyofsound.org/



Muzyczne eksperymenty

  • Chrome Music Lab 

Wirtualny symulator, która ułatwia zrozumienie muzyki dzięki praktycznym eksperymentom. https://musiclab.chromeexperiments.com/Experiments


  • “Pod prąd”- pocztówka dźwiękowa

Myślą przewodnią projektu “Pod prąd” jest dostarczanie interaktywnych narzędzi edukacyjnych dla uczniów, oraz zainspirowanie nauczycieli i opiekunów do twórczej pracy. Wśród interaktywnych lekcji dostępny jest eksperyment dżwiekowy w ramach, któremo można stworzyć pocztówkę dźwiekową znad Odry oraz z Islandii.

Interfejs pozwala na komponowanie dźwięków poprzez przeciąganie kolorowych kafelków do pustych pól. Dostępne dźwięki to m.in. syntezator, pianino, perkusja i śpiew. Na dole są przyciski do odtwarzania, resetu i pobierania.

Ilustracja: Widok eksperymentu przygotowanego we współoracy z T Dot Est (https://podprad.edu.pl/lesson/4).

7. Podsumowanie

Edukacja online realizatorów dźwięku staje się coraz bardziej interaktywna i dostępna. Nowoczesne technologie i podejścia pozwalają na skuteczne przekazywanie wiedzy i umiejętności, odpowiadając na rosnące potrzeby i wyzwania współczesnego świata. Przyszłość edukacji akustycznej z pewnością będzie jeszcze bardziej zintegrowana z cyfrowymi narzędziami i metodami, co otwiera nowe możliwości dla uczących się na całym świecie.

O autorze…

Karolina Jaruszewska

Specjalistka w dziedzinie akustyki oraz edukacji. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Wrocławskiej oraz podyplomowych studiów Master Class of Management na Uniwersytecie SWPS. Od 2014 roku zarządza międzynarodowymi projektami edukacyjnymi realizowanymi w KFB Acoustics. Koordynatorka platformy edukacyjnej Acoucou.org. Współautorka ilustrowanej książki o dźwięku "Halo! Tu dźwięk!" wyróżnionej znakiem Must Have 2021. Przewodnicząca Komisji Technicznej do spraw edukacji przy Europejskim Stowarzyszeniu Akustycznym. Jej zainteresowania koncentrują się wokół obszarów interdyscyplinarnych, łączących sferę nauki, inżynierii i sztuki.

O autorze…

Karolina Jaruszewska

Specjalistka w dziedzinie akustyki oraz edukacji. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Wrocławskiej oraz podyplomowych studiów Master Class of Management na Uniwersytecie SWPS. Od 2014 roku zarządza międzynarodowymi projektami edukacyjnymi realizowanymi w KFB Acoustics. Koordynatorka platformy edukacyjnej Acoucou.org. Współautorka ilustrowanej książki o dźwięku "Halo! Tu dźwięk!" wyróżnionej znakiem Must Have 2021. Przewodnicząca Komisji Technicznej do spraw edukacji przy Europejskim Stowarzyszeniu Akustycznym. Jej zainteresowania koncentrują się wokół obszarów interdyscyplinarnych, łączących sferę nauki, inżynierii i sztuki.