O Projekcie

Branżowe Centra Umiejętności

BCU będą całkowitą nowością w systemie oświaty, wykraczającą poza dotychczasowe tradycyjne

modele kształcenia, szkolenia i doskonalenia zawodowego. Będą miały charakter przekrojowy i

uzupełnią istniejącą ofertę kształcenia zawodowego na poziomie szkolnictwa  ponadpodstawowego i

szkolnictwa wyższego. BCU połączą działania oraz potencjały szkół, uczelni i pracodawców.


Będą to zaawansowane technologicznie i ukierunkowane branżowo placówki kształcenia, szkolenia i

egzaminowania w zakresie jednej z dziedzin zawodowych ujętych w danej branży. Powstaną przy

szkołach kształcących w zawodach lub centrach kształcenia zawodowego i będą się specjalizowały w

danej dziedzinie gospodarki. Dodatkowymi partnerami projektów mogą być uczelnie, instytuty

badawcze lub przedsiębiorstwa właściwe dla dziedzin, których dotyczy projekt.


Oferta BCU będzie skierowana do szerokiego grona odbiorców, w szczególności do uczniów,

studentów, doktorantów, nauczycieli, nauczycieli akademickich oraz pracowników, w obszarze danej

dziedziny zawodowej.

BCU będą prowadziły 4 rodzaje działalności:

  1. edukacyjno-szkoleniową, m.in. w postaci:

  • branżowych szkoleń zawodowych dla uczniów i studentów, firmowanych i certyfikowanych przez branżę, dotyczących najbardziej aktualnych rozwiązań w danej dziedzinie,

  • przygotowania nowych kwalifikacji sektorowych dla osób dorosłych zainteresowanych uzyskaniem kwalifikacji lub przekwalifikowaniem się,

  • kursów przygotowujących do uzyskania kwalifikacji sektorowej,

  • egzaminów zawodowych i egzaminów prowadzących do potwierdzenia kwalifikacji sektorowych,

  • szkoleń branżowych dla nauczycieli zawodu;

  1. wspierającą współpracę szkół, placówek i uczelni z pracodawcami;

  2. innowacyjno-rozwojową, upowszechniającą wiedzę, innowacje i nowe technologie oraz transformację ekologiczną i cyfrową;

  3. wspierającą realizację doradztwa zawodowego dla uczniów i aktywizację zawodową studentów, doktorantów i absolwentów studiów.

Wśród 120 dziedzin, w których mogą powstać centra, znajdą się także branże kluczowe dla rozwoju

przemysłu, w tym m.in. automatyka, robotyka, mechatronika, przemysł motoryzacyjny, przemysł

lotniczy, energetyka odnawialna, transport, spedycja i logistyka, czy przetwórstwo spożywcze.

Efekty utworzenia BCU

Przewidywane efekty utworzenia BCU to:

  • wsparcie gospodarki w pozyskiwaniu kadr,

  • zwiększenie regionalnego i lokalnego potencjału inwestycyjnego – BCU zlokalizowane w danym regionie przyczyni się do rozwoju gospodarczego tego regionu i będzie jednym z istotnych czynników lokowania inwestycji w regionie,

  • wsparcie szkół i uczelni w nawiązywaniu współpracy z biznesem,

  • zwiększenie udziału pracodawców w kształceniu zawodowym,

  • upowszechnienie najnowszych technologii,

  • dalszy wzrost zainteresowania młodzieży kształceniem zawodowym.

BCU będą wspierały kluczowe segmenty gospodarki

W związku z promocją kształcenia w branżach o szczególnym znaczeniu dla rozwoju gospodarki w

kraju i w regionach w konkursie BCU najwyższe finansowanie przypisano do dziedzin kluczowych:

  • automatyka przemysłowa, mechatronika, robotyka, przemysł motoryzacyjny, mechanizacja rolnictwa, przemysł lotniczy – po 16 mln zł,

  • informatyka i programowanie, ślusarstwo, mechanika i obróbka skrawaniem, spawalnictwo, mechanika i elektroautomatyka okrętowa – po 15 mln zł,

  • przemysł meblarski, stolarka budowlana, przetwórstwo tworzyw sztucznych, przemysł jachtowy, energetyka – po 14 mln zł,

  • przemysł chemiczny, przemysł petrochemiczny, drogownictwo, transport drogowy, transport kolejowy, przemysł okrętowy, żegluga morska, żegluga śródlądowa, elektryka, elektronika, komunikacja elektroniczna, metalurgia, odlewnictwo – po 13 mln zł.

Wśród 120 dziedzin, w których mogą powstać centra, znajdą się także branże kluczowe dla rozwoju

przemysłu, w tym m.in. automatyka, robotyka, mechatronika, przemysł motoryzacyjny, przemysł

lotniczy, energetyka odnawialna, transport, spedycja i logistyka, czy przetwórstwo spożywcze.

Jedyne w Polsce BCU w dziedzinie realizacji nagrań i nagłośnień

Celem naszego przedsięwzięcia jest przygotowanie kadr dla nowoczesnej gospodarki w odniesieniu

do branży audiowizualnej.

Centrum realizować będzie swoje działania w dziedzinie realizacji nagrań i nagłośnień. Zostanie

utworzone w Łodzi, w siedzibie Zespołu Szkół i Placówek Oświatowych Nowoczesnych Technologii

Województwa Łódzkiego, którego Organem Prowadzącym jest Województwo Łódzkie.

BCU zostanie utworzone w 2025 roku. W ramach jego funkcjonowania przeszkolimy min. 200 uczestników, w tym 60 osób w wieku 14-24 lata, 120 osób starszych (25 lat i więcej) oraz
20 nauczycieli kształcenia zawodowego. Szkolenia będą miały miejsce do 30 czerwca 2026 roku. W BCU będzie realizowane wsparcie w zakresie realizacji nagrań i nagłośnień z wykorzystaniem najnowszych dostępnych na rynku technologii.

W ramach utworzenia BCU zostaną zrealizowane następujące działania:

Działania inwestycyjne polegające na rozbudowie istniejącej infrastruktury

Zakup wyposażenia rozumianego jako sprzęt, urządzenia techniczne oraz materiały eksploatacyjne w zakresie odpowiednim dla branży

Przeprowadzenie bezpłatnych specjalistycznych kursów i szkoleń w dziedzinie narań i nagłośnień dla różnych grup odbiorców

O Organie Prowadzącym i Liderze:

Wnioskodawcą jest Województwo Łódzkie, będące organem prowadzącym dla Zespołu Szkół i

Placówek Oświatowych Nowoczesnych Technologii Województwa Łódzkiego w Łodzi. Placówka

prowadzi od wielu lat kształcenie m.in. w zawodzie: technik realizacji nagrań. Samorząd

Województwa Łódzkiego wykonuje zadania publiczne o charakterze wojewódzkim, w tym w zakresie

edukacji publicznej - jest organem prowadzącym dla 17 szkół i placówek o charakterze regionalnymi

ponadregionalnym, w tym publicznych szkół i centrów kształcenia ustawicznego oraz Centrów

Rozwoju Edukacji.

Liderem Projektu jest Województwo Łódzkie - Zespół Szkół i Placówek Oświatowych Nowoczesnych Technologii Województwa Łódzkiego w Łodzi.

Zespół Szkół i Placówek Oświatowych Nowoczesnych Technologii Województwa Łódzkiego w Łodzi

jest placówką powstałą w 2018 roku (jako struktura nie będąca zespołem działa na rynku

edukacyjnym od 2007 r.). W strukturze Zespołu znalazły się: Centrum Kształcenia Zawodowego i

Ustawicznego Nowoczesnych Technologii Województwa Łódzkiego wraz z Centrum Kształcenia

Ustawicznego Nowoczesnych Technologii w Łodzi i Szkołą Policealną Nowoczesnych Technologii

Województwa Łódzkiego w Łodzi oraz Bursą Samorządu Województwa Łódzkiego.


Zespół jest jedną z niewielu placówek specjalizujących się w kształceniu zawodowym osób dorosłych

z Łodzi i regionu. Kształci w kwalifikacjach, na które istnieje zapotrzebowanie na rynku pracy

i przygotowuje słuchaczy do wykonywania przyszłych zadań zawodowych.


Nauka w Centrum Kształcenia Ustawicznego Nowoczesnych Technologii w Łodzi realizowana jest w

formie kwalifikacyjnych kursów zawodowych, które dają możliwość uzyskania tytułu technika z

zakresu m.in.: informatyki, fotografii i multimediów, mechaniki, mechatroniki, elektryki, urządzeń

sanitarnych czy pojazdów samochodowych.


Natomiast w Szkole Policealnej Nowoczesnych Technologii Województwa Łódzkiego w Łodzi

realizowana jest nauka w formie szkolnej w zawodach:

  1. Technik realizacji nagrań – to zawód na który składają się dwie wyodrębnione kwalifikacje: AUD.08. Montaż dźwięku oraz AUD.09. Realizacja nagrań dźwiękowych.

  2. Technik archiwista – to zawód na który składają się kwalifikacje: EKA.02. Organizacja i

    prowadzenie archiwum oraz EKA.03. Opracowywanie materiałów archiwalnych.

  3. Technik BHP – kwalifikacja wyodrębniona w zawodzie BPO.01. Zarządzanie bezpieczeństwem w środowisku pracy.

  4. Asystent kierownika produkcji filmowej i telewizyjnej – kwalifikacja wyodrębniona w zawodzie AUD.01. Przygotowanie i organizacja produkcji audiowizualnej.

  5. Technik administracji – kwalifikacja wyodrębniona w zawodzie EKA.01. Obsługa klienta w

    jednostkach administracji.

O Partnerze w Projekcie:

Polska Sekcja AES

Audio Engineering Society (AES), które jest międzynarodowym stowarzyszeniem inżynierii dźwięku o

zasięgu światowym, zrzeszającym osoby zawodowo związane z techniką foniczną (audio), ale też

studentów uczelni technicznych i muzycznych takich specjalności, jak elektroakustyka, multimedia,

reżyseria dźwięku, itp., oraz sympatyków i hobbystów techniki fonicznej. Stowarzyszenie umożliwia

członkom i twórcom niezrzeszonym m. in. poznanie najnowszych osiągnięć z zakresu techniki

fonicznej, prezentację swoich osiągnięć oraz uzyskanie wsparcia dla inicjatyw o znaczeniu

rozwojowym.

Więcej Na temat AES

Opcje Kontrastu

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej.