O Projekcie

Branżowe Centra Umiejętności

BCU będą całkowitą nowością w systemie oświaty, wykraczającą poza dotychczasowe tradycyjne

modele kształcenia, szkolenia i doskonalenia zawodowego. Będą miały charakter przekrojowy i

uzupełnią istniejącą ofertę kształcenia zawodowego na poziomie szkolnictwa  ponadpodstawowego i

szkolnictwa wyższego. BCU połączą działania oraz potencjały szkół, uczelni i pracodawców.


Będą to zaawansowane technologicznie i ukierunkowane branżowo placówki kształcenia, szkolenia i

egzaminowania w zakresie jednej z dziedzin zawodowych ujętych w danej branży. Powstaną przy

szkołach kształcących w zawodach lub centrach kształcenia zawodowego i będą się specjalizowały w

danej dziedzinie gospodarki. Dodatkowymi partnerami projektów mogą być uczelnie, instytuty

badawcze lub przedsiębiorstwa właściwe dla dziedzin, których dotyczy projekt.


Oferta BCU będzie skierowana do szerokiego grona odbiorców, w szczególności do uczniów,

studentów, doktorantów, nauczycieli, nauczycieli akademickich oraz pracowników, w obszarze danej

dziedziny zawodowej.

BCU będą prowadziły 4 rodzaje działalności:

  1. edukacyjno-szkoleniową, m.in. w postaci:

  • branżowych szkoleń zawodowych dla uczniów i studentów, firmowanych i certyfikowanych przez branżę, dotyczących najbardziej aktualnych rozwiązań w danej dziedzinie,

  • przygotowania nowych kwalifikacji sektorowych dla osób dorosłych zainteresowanych uzyskaniem kwalifikacji lub przekwalifikowaniem się,

  • kursów przygotowujących do uzyskania kwalifikacji sektorowej,

  • egzaminów zawodowych i egzaminów prowadzących do potwierdzenia kwalifikacji sektorowych,

  • szkoleń branżowych dla nauczycieli zawodu;

  1. wspierającą współpracę szkół, placówek i uczelni z pracodawcami;

  2. innowacyjno-rozwojową, upowszechniającą wiedzę, innowacje i nowe technologie oraz transformację ekologiczną i cyfrową;

  3. wspierającą realizację doradztwa zawodowego dla uczniów i aktywizację zawodową studentów, doktorantów i absolwentów studiów.

Wśród 120 dziedzin, w których mogą powstać centra, znajdą się także branże kluczowe dla rozwoju

przemysłu, w tym m.in. automatyka, robotyka, mechatronika, przemysł motoryzacyjny, przemysł

lotniczy, energetyka odnawialna, transport, spedycja i logistyka, czy przetwórstwo spożywcze.

Efekty utworzenia BCU

Przewidywane efekty utworzenia BCU to:

  • wsparcie gospodarki w pozyskiwaniu kadr,

  • zwiększenie regionalnego i lokalnego potencjału inwestycyjnego – BCU zlokalizowane w danym regionie przyczyni się do rozwoju gospodarczego tego regionu i będzie jednym z istotnych czynników lokowania inwestycji w regionie,

  • wsparcie szkół i uczelni w nawiązywaniu współpracy z biznesem,

  • zwiększenie udziału pracodawców w kształceniu zawodowym,

  • upowszechnienie najnowszych technologii,

  • dalszy wzrost zainteresowania młodzieży kształceniem zawodowym.

BCU będą wspierały kluczowe segmenty gospodarki

W związku z promocją kształcenia w branżach o szczególnym znaczeniu dla rozwoju gospodarki w

kraju i w regionach w konkursie BCU najwyższe finansowanie przypisano do dziedzin kluczowych:

  • automatyka przemysłowa, mechatronika, robotyka, przemysł motoryzacyjny, mechanizacja rolnictwa, przemysł lotniczy – po 16 mln zł,

  • informatyka i programowanie, ślusarstwo, mechanika i obróbka skrawaniem, spawalnictwo, mechanika i elektroautomatyka okrętowa – po 15 mln zł,

  • przemysł meblarski, stolarka budowlana, przetwórstwo tworzyw sztucznych, przemysł jachtowy, energetyka – po 14 mln zł,

  • przemysł chemiczny, przemysł petrochemiczny, drogownictwo, transport drogowy, transport kolejowy, przemysł okrętowy, żegluga morska, żegluga śródlądowa, elektryka, elektronika, komunikacja elektroniczna, metalurgia, odlewnictwo – po 13 mln zł.

Wśród 120 dziedzin, w których mogą powstać centra, znajdą się także branże kluczowe dla rozwoju

przemysłu, w tym m.in. automatyka, robotyka, mechatronika, przemysł motoryzacyjny, przemysł

lotniczy, energetyka odnawialna, transport, spedycja i logistyka, czy przetwórstwo spożywcze.

Jedyne w Polsce BCU w dziedzinie realizacji nagrań i nagłośnień

Celem naszego przedsięwzięcia jest przygotowanie kadr dla nowoczesnej gospodarki w odniesieniu

do branży audiowizualnej.

Centrum realizować będzie swoje działania w dziedzinie realizacji nagrań i nagłośnień. Zostanie

utworzone w Łodzi, w siedzibie Zespołu Szkół i Placówek Oświatowych Nowoczesnych Technologii

Województwa Łódzkiego, którego Organem Prowadzącym jest Województwo Łódzkie.

BCU zostanie utworzone w 2025 roku. W ramach jego funkcjonowania przeszkolimy min. 200 uczestników, w tym 60 osób w wieku 14-24 lata, 120 osób starszych (25 lat i więcej) oraz
20 nauczycieli kształcenia zawodowego. Szkolenia będą miały miejsce do 30 czerwca 2026 roku. W BCU będzie realizowane wsparcie w zakresie realizacji nagrań i nagłośnień z wykorzystaniem najnowszych dostępnych na rynku technologii.

W ramach utworzenia BCU zostaną zrealizowane następujące działania:

Działania inwestycyjne polegające na rozbudowie istniejącej infrastruktury

Zakup wyposażenia rozumianego jako sprzęt, urządzenia techniczne oraz materiały eksploatacyjne w zakresie odpowiednim dla branży

Przeprowadzenie bezpłatnych specjalistycznych kursów i szkoleń w dziedzinie narań i nagłośnień dla różnych grup odbiorców

O Organie Prowadzącym i Liderze:

Wnioskodawcą jest Województwo Łódzkie, będące organem prowadzącym dla Zespołu Szkół i

Placówek Oświatowych Nowoczesnych Technologii Województwa Łódzkiego w Łodzi. Placówka

prowadzi od wielu lat kształcenie m.in. w zawodzie: technik realizacji nagrań. Samorząd

Województwa Łódzkiego wykonuje zadania publiczne o charakterze wojewódzkim, w tym w zakresie

edukacji publicznej - jest organem prowadzącym dla 17 szkół i placówek o charakterze regionalnymi

ponadregionalnym, w tym publicznych szkół i centrów kształcenia ustawicznego oraz Centrów

Rozwoju Edukacji.

Liderem Projektu jest Województwo Łódzkie - Zespół Szkół i Placówek Oświatowych Nowoczesnych Technologii Województwa Łódzkiego w Łodzi.

Liderem Projektu jest Województwo Łódzkie - Zespół Szkół i Placówek Oświatowych Nowoczesnych Technologii Województwa Łódzkiego w Łodzi.

Zespół Szkół i Placówek Oświatowych Nowoczesnych Technologii Województwa Łódzkiego w Łodzi

jest placówką powstałą w 2018 roku (jako struktura nie będąca zespołem działa na rynku

edukacyjnym od 2007 r.). W strukturze Zespołu znalazły się: Centrum Kształcenia Zawodowego i

Ustawicznego Nowoczesnych Technologii Województwa Łódzkiego wraz z Centrum Kształcenia

Ustawicznego Nowoczesnych Technologii w Łodzi i Szkołą Policealną Nowoczesnych Technologii

Województwa Łódzkiego w Łodzi oraz Bursą Samorządu Województwa Łódzkiego.


Zespół jest jedną z niewielu placówek specjalizujących się w kształceniu zawodowym osób dorosłych

z Łodzi i regionu. Kształci w kwalifikacjach, na które istnieje zapotrzebowanie na rynku pracy

i przygotowuje słuchaczy do wykonywania przyszłych zadań zawodowych.


Nauka w Centrum Kształcenia Ustawicznego Nowoczesnych Technologii w Łodzi realizowana jest w

formie kwalifikacyjnych kursów zawodowych, które dają możliwość uzyskania tytułu technika z

zakresu m.in.: informatyki, fotografii i multimediów, mechaniki, mechatroniki, elektryki, urządzeń

sanitarnych czy pojazdów samochodowych.


Natomiast w Szkole Policealnej Nowoczesnych Technologii Województwa Łódzkiego w Łodzi

realizowana jest nauka w formie szkolnej w zawodach:

  1. Technik realizacji nagrań – to zawód na który składają się dwie wyodrębnione kwalifikacje: AUD.08. Montaż dźwięku oraz AUD.09. Realizacja nagrań dźwiękowych.

  2. Technik archiwista – to zawód na który składają się kwalifikacje: EKA.02. Organizacja i

    prowadzenie archiwum oraz EKA.03. Opracowywanie materiałów archiwalnych.

  3. Technik BHP – kwalifikacja wyodrębniona w zawodzie BPO.01. Zarządzanie bezpieczeństwem w środowisku pracy.

  4. Asystent kierownika produkcji filmowej i telewizyjnej – kwalifikacja wyodrębniona w zawodzie AUD.01. Przygotowanie i organizacja produkcji audiowizualnej.

  5. Technik administracji – kwalifikacja wyodrębniona w zawodzie EKA.01. Obsługa klienta w

    jednostkach administracji.

O Partnerze w Projekcie:

Polska Sekcja AES

Audio Engineering Society (AES), które jest międzynarodowym stowarzyszeniem inżynierii dźwięku o

zasięgu światowym, zrzeszającym osoby zawodowo związane z techniką foniczną (audio), ale też

studentów uczelni technicznych i muzycznych takich specjalności, jak elektroakustyka, multimedia,

reżyseria dźwięku, itp., oraz sympatyków i hobbystów techniki fonicznej. Stowarzyszenie umożliwia

członkom i twórcom niezrzeszonym m. in. poznanie najnowszych osiągnięć z zakresu techniki

fonicznej, prezentację swoich osiągnięć oraz uzyskanie wsparcia dla inicjatyw o znaczeniu

rozwojowym.

Więcej Na temat AES

Opcje Kontrastu

Opcje Kontrastu

Opcje Kontrastu

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej.

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej.

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej.