O Projekcie
Branżowe Centra Umiejętności
BCU będą całkowitą nowością w systemie oświaty, wykraczającą poza dotychczasowe tradycyjne
modele kształcenia, szkolenia i doskonalenia zawodowego. Będą miały charakter przekrojowy i
uzupełnią istniejącą ofertę kształcenia zawodowego na poziomie szkolnictwa ponadpodstawowego i
szkolnictwa wyższego. BCU połączą działania oraz potencjały szkół, uczelni i pracodawców.
Będą to zaawansowane technologicznie i ukierunkowane branżowo placówki kształcenia, szkolenia i
egzaminowania w zakresie jednej z dziedzin zawodowych ujętych w danej branży. Powstaną przy
szkołach kształcących w zawodach lub centrach kształcenia zawodowego i będą się specjalizowały w
danej dziedzinie gospodarki. Dodatkowymi partnerami projektów mogą być uczelnie, instytuty
badawcze lub przedsiębiorstwa właściwe dla dziedzin, których dotyczy projekt.
Oferta BCU będzie skierowana do szerokiego grona odbiorców, w szczególności do uczniów,
studentów, doktorantów, nauczycieli, nauczycieli akademickich oraz pracowników, w obszarze danej
dziedziny zawodowej.
BCU będą prowadziły 4 rodzaje działalności:
edukacyjno-szkoleniową, m.in. w postaci:
branżowych szkoleń zawodowych dla uczniów i studentów, firmowanych i certyfikowanych przez branżę, dotyczących najbardziej aktualnych rozwiązań w danej dziedzinie,
przygotowania nowych kwalifikacji sektorowych dla osób dorosłych zainteresowanych uzyskaniem kwalifikacji lub przekwalifikowaniem się,
kursów przygotowujących do uzyskania kwalifikacji sektorowej,
egzaminów zawodowych i egzaminów prowadzących do potwierdzenia kwalifikacji sektorowych,
szkoleń branżowych dla nauczycieli zawodu;
wspierającą współpracę szkół, placówek i uczelni z pracodawcami;
innowacyjno-rozwojową, upowszechniającą wiedzę, innowacje i nowe technologie oraz transformację ekologiczną i cyfrową;
wspierającą realizację doradztwa zawodowego dla uczniów i aktywizację zawodową studentów, doktorantów i absolwentów studiów.
Wśród 120 dziedzin, w których mogą powstać centra, znajdą się także branże kluczowe dla rozwoju
przemysłu, w tym m.in. automatyka, robotyka, mechatronika, przemysł motoryzacyjny, przemysł
lotniczy, energetyka odnawialna, transport, spedycja i logistyka, czy przetwórstwo spożywcze.
Efekty utworzenia BCU
Przewidywane efekty utworzenia BCU to:
wsparcie gospodarki w pozyskiwaniu kadr,
zwiększenie regionalnego i lokalnego potencjału inwestycyjnego – BCU zlokalizowane w danym regionie przyczyni się do rozwoju gospodarczego tego regionu i będzie jednym z istotnych czynników lokowania inwestycji w regionie,
wsparcie szkół i uczelni w nawiązywaniu współpracy z biznesem,
zwiększenie udziału pracodawców w kształceniu zawodowym,
upowszechnienie najnowszych technologii,
dalszy wzrost zainteresowania młodzieży kształceniem zawodowym.
BCU będą wspierały kluczowe segmenty gospodarki
W związku z promocją kształcenia w branżach o szczególnym znaczeniu dla rozwoju gospodarki w
kraju i w regionach w konkursie BCU najwyższe finansowanie przypisano do dziedzin kluczowych:
automatyka przemysłowa, mechatronika, robotyka, przemysł motoryzacyjny, mechanizacja rolnictwa, przemysł lotniczy – po 16 mln zł,
informatyka i programowanie, ślusarstwo, mechanika i obróbka skrawaniem, spawalnictwo, mechanika i elektroautomatyka okrętowa – po 15 mln zł,
przemysł meblarski, stolarka budowlana, przetwórstwo tworzyw sztucznych, przemysł jachtowy, energetyka – po 14 mln zł,
przemysł chemiczny, przemysł petrochemiczny, drogownictwo, transport drogowy, transport kolejowy, przemysł okrętowy, żegluga morska, żegluga śródlądowa, elektryka, elektronika, komunikacja elektroniczna, metalurgia, odlewnictwo – po 13 mln zł.
Wśród 120 dziedzin, w których mogą powstać centra, znajdą się także branże kluczowe dla rozwoju
przemysłu, w tym m.in. automatyka, robotyka, mechatronika, przemysł motoryzacyjny, przemysł
lotniczy, energetyka odnawialna, transport, spedycja i logistyka, czy przetwórstwo spożywcze.
Jedyne w Polsce BCU w dziedzinie realizacji nagrań i nagłośnień
Celem naszego przedsięwzięcia jest przygotowanie kadr dla nowoczesnej gospodarki w odniesieniu
do branży audiowizualnej.
Centrum realizować będzie swoje działania w dziedzinie realizacji nagrań i nagłośnień. Zostanie
utworzone w Łodzi, w siedzibie Zespołu Szkół i Placówek Oświatowych Nowoczesnych Technologii
Województwa Łódzkiego, którego Organem Prowadzącym jest Województwo Łódzkie.
BCU zostanie utworzone w 2025 roku. W ramach jego funkcjonowania przeszkolimy min. 200 uczestników, w tym 60 osób w wieku 14-24 lata, 120 osób starszych (25 lat i więcej) oraz
20 nauczycieli kształcenia zawodowego. Szkolenia będą miały miejsce do 30 czerwca 2026 roku. W BCU będzie realizowane wsparcie w zakresie realizacji nagrań i nagłośnień z wykorzystaniem najnowszych dostępnych na rynku technologii.
W ramach utworzenia BCU zostaną zrealizowane następujące działania:
Działania inwestycyjne polegające na rozbudowie istniejącej infrastruktury
Zakup wyposażenia rozumianego jako sprzęt, urządzenia techniczne oraz materiały eksploatacyjne w zakresie odpowiednim dla branży
Przeprowadzenie bezpłatnych specjalistycznych kursów i szkoleń w dziedzinie narań i nagłośnień dla różnych grup odbiorców
O Organie Prowadzącym i Liderze:


Wnioskodawcą jest Województwo Łódzkie, będące organem prowadzącym dla Zespołu Szkół i
Placówek Oświatowych Nowoczesnych Technologii Województwa Łódzkiego w Łodzi. Placówka
prowadzi od wielu lat kształcenie m.in. w zawodzie: technik realizacji nagrań. Samorząd
Województwa Łódzkiego wykonuje zadania publiczne o charakterze wojewódzkim, w tym w zakresie
edukacji publicznej - jest organem prowadzącym dla 17 szkół i placówek o charakterze regionalnymi
ponadregionalnym, w tym publicznych szkół i centrów kształcenia ustawicznego oraz Centrów
Rozwoju Edukacji.
Zespół Szkół i Placówek Oświatowych Nowoczesnych Technologii Województwa Łódzkiego w Łodzi
jest placówką powstałą w 2018 roku (jako struktura nie będąca zespołem działa na rynku
edukacyjnym od 2007 r.). W strukturze Zespołu znalazły się: Centrum Kształcenia Zawodowego i
Ustawicznego Nowoczesnych Technologii Województwa Łódzkiego wraz z Centrum Kształcenia
Ustawicznego Nowoczesnych Technologii w Łodzi i Szkołą Policealną Nowoczesnych Technologii
Województwa Łódzkiego w Łodzi oraz Bursą Samorządu Województwa Łódzkiego.
Zespół jest jedną z niewielu placówek specjalizujących się w kształceniu zawodowym osób dorosłych
z Łodzi i regionu. Kształci w kwalifikacjach, na które istnieje zapotrzebowanie na rynku pracy
i przygotowuje słuchaczy do wykonywania przyszłych zadań zawodowych.
Nauka w Centrum Kształcenia Ustawicznego Nowoczesnych Technologii w Łodzi realizowana jest w
formie kwalifikacyjnych kursów zawodowych, które dają możliwość uzyskania tytułu technika z
zakresu m.in.: informatyki, fotografii i multimediów, mechaniki, mechatroniki, elektryki, urządzeń
sanitarnych czy pojazdów samochodowych.
Natomiast w Szkole Policealnej Nowoczesnych Technologii Województwa Łódzkiego w Łodzi
realizowana jest nauka w formie szkolnej w zawodach:
Technik realizacji nagrań – to zawód na który składają się dwie wyodrębnione kwalifikacje: AUD.08. Montaż dźwięku oraz AUD.09. Realizacja nagrań dźwiękowych.
Technik archiwista – to zawód na który składają się kwalifikacje: EKA.02. Organizacja i
prowadzenie archiwum oraz EKA.03. Opracowywanie materiałów archiwalnych.
Technik BHP – kwalifikacja wyodrębniona w zawodzie BPO.01. Zarządzanie bezpieczeństwem w środowisku pracy.
Asystent kierownika produkcji filmowej i telewizyjnej – kwalifikacja wyodrębniona w zawodzie AUD.01. Przygotowanie i organizacja produkcji audiowizualnej.
Technik administracji – kwalifikacja wyodrębniona w zawodzie EKA.01. Obsługa klienta w
jednostkach administracji.
O Partnerze w Projekcie:
Polska Sekcja AES
Audio Engineering Society (AES), które jest międzynarodowym stowarzyszeniem inżynierii dźwięku o
zasięgu światowym, zrzeszającym osoby zawodowo związane z techniką foniczną (audio), ale też
studentów uczelni technicznych i muzycznych takich specjalności, jak elektroakustyka, multimedia,
reżyseria dźwięku, itp., oraz sympatyków i hobbystów techniki fonicznej. Stowarzyszenie umożliwia
członkom i twórcom niezrzeszonym m. in. poznanie najnowszych osiągnięć z zakresu techniki
fonicznej, prezentację swoich osiągnięć oraz uzyskanie wsparcia dla inicjatyw o znaczeniu
rozwojowym.
Więcej Na temat AES